Rozszerzanie diety niemowlaka. Schemat, jak i kiedy rozszerzać dietę?

86 Wyświetleń

Rozszerzanie diety niemowlaka to ważny moment, zarówno dla bobasa, jak i jego rodziców. Jak rozszerzać dietę niemowlaka? Kiedy i od czego zacząć rozszerzanie diety niemowlaka? Odpowiadamy na te pytania.

Schemat rozszerzania diety

Rozszerzanie diety u niemowlaka polega na stopniowym wprowadzaniu do jadłospisu malucha pokarmów stałych, aż do momentu całkowitego zastąpienia nimi mleka. Proces ten jest rozciągnięty w czasie i trwa około 1-2 lata.

Od stycznia 2021 roku funkcjonuje nowy schemat żywienia niemowląt oraz rozszerzania diety. Schemat zaproponowany przez ekspertów w zakresie żywienia dziecka wprowadza między innymi taką ważną zmianę: to rodzic decyduje o tym, co dziecko zje oraz kiedy i jak jedzenie będzie podane. Co jeszcze jest ważne, jeśli chodzi o prawidłowe rozszerzanie diety niemowlaka? Oto najważniejsze zasady:

  • dziecko decyduje o tym, czy zje posiłek oraz ile go zje,
  • nie należy opóźniać ani eliminować składników, które mogą być potencjalnie alergogenne (np. jajek oraz ryb), należy natomiast zadbać, aby produkty z jajkiem były dobrze ugotowane, natomiast ryby były podawane w małych porcjach i nie częściej niż 1-2 razy w tygodniu,
  • wprowadzanie pokarmów u niemowląt najlepiej zacząć od warzyw i dopiero po nich podawać owoce,
  • istotną rolę w rozszerzaniu diety u dziecka odgrywają mięsa, jako pierwszy warto wprowadzić dobrej jakości drób,
  • rozszerzanie diety u niemowlaka to także podawanie mu wody. To najlepszy napój, który zaspokoi pragnienie malucha.

O czym jeszcze warto pamiętać? Szczególnie istotne są zalecenia WHO – rozszerzanie diety dziecka nie wyklucza karmienia piersią – nie należy zatem rezygnować z podawania maluchowi mleka mamy.

Kiedy i jak rozszerzać dietę niemowlaka?

Kiedy rozszerzać dietę niemowlaka? Zgodnie z zaleceniami polskich ekspertów ds. żywienia dzieci, dieta niemowlaka może być rozszerzana nie wcześniej niż po ukończeniu 17. tygodnia życia, ale też nie później niż w 26. tygodniu życia dziecka. Według nich zarówno rozszerzanie diety po 4. miesiącu życia, jak i rozszerzanie diety po 6. miesiącu jest jak najbardziej w porządku. Nieco inne zdanie na temat tego, od kiedy rozszerzanie diety jest dozwolone, mają światowe autorytety. Według WHO i AAP organizm dziecka jest gotowy na pokarmy stałe dopiero po ukończeniu 6. miesiąca życia, pod warunkiem, że maluch wykazuje oznaki gotowości do rozszerzania diety. Dotyczy to zarówno maluchów karmionych naturalnie, jak i tych, które jedzą mleko modyfikowane.

Rozszerzanie diety niemowlaka – kiedy zacząć?

Kiedy zatem zacząć rozszerzanie diety niemowlaka? Po 4. miesiącu czy dopiero w okolicach pół roku? Najlepiej uważnie obserwować dziecko i sprawdzić, czy wykazuje ono oznaki do rozszerzenia diety, tj.:

  • potrafi siedzieć stabilnie z podparciem, np. w krzesełku do karmienia,
  • potrafi chwytać przedmioty i kierować je do buzi,
  • nie ma już odruchu wypychania językiem.

Wyjątek stanowią dzieci urodzone przedwcześnie – w ich przypadku wcześniejsze rozszerzanie diety (po ukończeniu 4. miesiąca życia) jest uzasadnione. Jak rozszerzać dietę niemowlaka urodzonego przedwcześnie? Aby uzyskać schemat żywienia 4-miesięcznego dziecka oraz schemat żywienia 5-miesięcznego dziecka, najlepiej udać się do lekarza pediatry. Specjalista podpowie, jak zacząć rozszerzać dietę niemowlaka. Pokieruje także, jak rozszerzać dietę, aby zapewnić maluchowi wszystkie składniki odżywcze oraz witaminy i minerały, których potrzebuje jego organizm.

Od czego zacząć rozszerzanie diety?

Od czego zacząć rozszerzanie diety niemowlaka? Specjaliści sugerują, aby zacząć od warzyw. Nie ma natomiast konkretnego schematu, który omawiałby szerzej rozszerzanie diety – co po kolei podawać oraz od czego zacząć rozszerzanie diety. O tym decydują rodzice.

Rozszerzanie diety – od czego zacząć – na te produkty trzeba uważać

Rozszerzając dietę u niemowlaka należy uważać na produkty, które mogą zagrażać zdrowiu lub nawet życiu malucha. Niewskazane są:

  • leśne grzyby,
  • niepasteryzowane mleko krowie,
  • niepasteryzowany miód,
  • podroby,
  • przetworzone mięso,
  • surowe mięso, ryby, jaja,
  • żywność konserwowa i wysokoprzetworzona – pasztety, konserwy rybne, zupki chińskie.

Jadłospis niemowlaka nie powinien zawierać także:

  • kaszek z cukrem,
  • potraw smażonych w głębokim tłuszczu,
  • serków zawierających cukier, sztuczne barwniki i aromaty,
  • słodyczy,
  • słonych przekąsek,
  • soli,
  • soków, słodzonych napojów, napojów gazowanych,
  • sztucznych wzmacniaczy smaku (np. przypraw typu vegeta).

Nie należy także zastępować mleka mamy ani mleka modyfikowanego mlekiem krowim, roślinnym lub kozim.

Rozszerzając dietę niemowlaka należy zwrócić również uwagę na ryzyko zakrztuszenia się

Produkty takie jak winogrona, gotowana marchewka lub pomidorki koktajlowe najlepiej pokroić na drobniejsze kawałki. Owoce suszone lepiej podawać w potrawach lub pokrojone na cienkie paseczki, natomiast orzechy należy drobno posiekać.

Pytania i komentarze

Bądź pierwszym, który napisze recenzję!

Zadaj pytanie lub napisz komentarz

Aby wysłać zaakceptuj powyższą zgodę.

Uzupełnij wszystkie obowiązkowe pola.

Zadaj pytanie autorowi artykułu lub skomentuj go