Jak spać w ciąży? Na którym boku spać? Bezsenność w ciąży

89 Wyświetleń

Cierpisz na bezsenność w ciąży? Zastanawiasz się, jak spać w ciąży, by dobrze wypocząć? A może interesuje Cię, jaka jest najlepsza pozycja do spania w czasie ciąży z punktu widzenia zdrowia dziecka? Odpowiadamy na pytania związane ze snem w ciąży.

Jak spać w ciąży?

W jakiej pozycji spać w ciąży? Najbardziej rekomendowaną pozycją do spania w ciąży nie jest wcale leżenie na plecach, tylko układanie się na boku. Wybór odpowiedniej pozycji do spania w czasie ciąży zależy jednak od trymestru ciąży, wielkości płodu, a także ogólnego stanu zdrowia dziecka.
O ile w pierwszym trymestrze ciężarna może spać w każdej pozycji (dozwolone jest nie tylko spanie na plecach w ciąży, ale także spanie na brzuchu w ciąży), o tyle już pod koniec drugiego trymestru oraz w trzecim trymestrze ciąży wskazane jest, by przyjmować pozycję na boku, która jest najbardziej bezpieczna dla dziecka.

Czy w ciąży można spać na plecach?

Spanie na wznak w ciąży jest wskazane tylko w jej początkowym okresie. Ze względu na powiększającą się macicę w drugim oraz trzecim trymestrze należy przyjąć inną pozycję ciała do spania.

Czy w ciąży można spać na brzuchu?

Spanie na brzuchu w ciąży to podobnie jak spanie na wznak w ciąży, najgorsza możliwa pozycja. Chyba że ciąża jest jeszcze na wczesnym etapie. Do kiedy można spać na brzuchu w ciąży, aby nie zaszkodzić dziecku? Specjaliści zalecają, by spać w ten sposób tylko w pierwszym trymestrze ciąży. Na dalszych etapach pozycja ta może być niebezpieczna dla dziecka, ze względu na ryzyko ucisku naczyń krwionośnych i zmniejszenia dopływu tlenu do organizmu.

Jak spać w ciąży? Które akcesoria mogą w tym pomóc?

Sen w ciąży będzie o wiele bardziej efektywny, gdy ciężarna wyposaży się w wygodny materac (np. z pianki memory) i poduszkę. Jakość snu w ciąży można poprawić także poprzez stosowanie specjalnych poduszek ciążowych. Ich zadaniem jest odciążenie kręgosłupa, a także umożliwienie przyjęcia prawidłowej pozycji do spania w ciąży.

Na którym boku spać w ciąży?

W prawidłowej, fizjologicznej ciąży, to, na którym boku śpi mama, nie ma dużego znaczenia. Dziecku nic się nie stanie, jeśli mama w nocy nieświadomie zmieni pozycję ciała. Najbardziej zalecane jest jednak spanie na lewym boku w ciąży. Wynika to z faktu, że po lewej stronie ciała znajduje się aorta, naczynie krwionośne, które jest bardzo elastyczne i nie da się ucisnąć ani przyblokować przepływu krwi.

Spanie na prawym boku w ciąży

Czy można spać na prawym boku w ciąży? To zależy. Specjaliści odradzają taką pozycję do snu w zaawansowanej ciąży, ze względu na możliwe ryzyko zmniejszenia przepływu krwi. Spanie na prawym boku w ciąży jest niezalecane także dla mam, które cierpią na refluks lub zgagę – w ich przypadku dolegliwości cofania treści pokarmowej do przełyku uda się zapobiec poprzez spanie na lewym boku w ciąży.
Ogromnym wsparciem w przyjmowaniu odpowiedniej pozycji ciała może się okazać specjalna poduszka do spania dla ciężarnych. Tego typu produkty podpierają kręgosłup, minimalizując jego obciążenie, dają także oparcie dla brzucha. Do tego są wielofunkcyjne – można z nich korzystać także po porodzie, np. w celu podparcia ciała podczas karmienia piersią.

Bezsenność w ciąży

Bezsenność w ciąży to problem, który dotyczy nawet 75% ciężarnych. Brak snu w ciąży zdarza się szczególnie często w ostatnim trymestrze, kiedy kobieta musi zmienić swoje przyzwyczajenia związane z przyjmowaniem pozycji do spania, w jej organizmie buzują hormony płciowe, a w nocy jest konieczne częste wstawanie ze względu na skurcze nóg oraz nacisk na pęcherz moczowy.
Jakie są sprawdzone sposoby na bezsenność w ciąży? Co zapewni długie spanie w ciąży w nocy? Pomocne może się okazać:

  • opróżnienie pęcherza bezpośrednio przed pójściem spać;
  • przyjmowanie odpowiedniej pozycji do snu, na lewym boku, z ugiętą prawą nogą i wsparciem w postaci poduszki dla ciężarnych;
  • regularne wietrzenie sypialni oraz pranie pościeli;
  • spożywanie pokarmów najpóźniej na dwie godziny przed snem;
  • wieczorny spacer;
  • unikanie korzystania z urządzeń elektronicznych bezpośrednio przed snem;
  • zadbanie o odpowiednią atmosferę w sypialni, sprzyjającą odpoczynkowi.

Pytania i komentarze

Bądź pierwszym, który napisze recenzję!

Zadaj pytanie lub napisz komentarz

Aby wysłać zaakceptuj powyższą zgodę.

Uzupełnij wszystkie obowiązkowe pola.

Zadaj pytanie autorowi artykułu lub skomentuj go